Polska motoryzacja ma bogatą, choć często zapomnianą historię. Obok znanych marek, takich jak Fiat czy FSO, istniało wiele innych, które nie przetrwały próby czasu. Przyjrzyjmy się kilku z nich, które zapisały się w pamięci miłośników czterech kółek.
1. CWS
Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) to jedna z pierwszych polskich marek samochodów, założona w 1918 roku. Produkowała głównie samochody osobowe i ciężarowe, a także autobusy. Najbardziej znanym modelem CWS był T-1, który był pierwszym seryjnie produkowanym polskim samochodem. Marka CWS zakończyła działalność w 1931 roku, ale jej samochody nadal można podziwiać w muzeach motoryzacji.
2. Smyk
Smyk to mały, dwuosobowy samochód miejski, produkowany w latach 1957-1959 przez WSK Mielec. Zaprojektowany z myślą o oszczędności i prostocie, Smyk był napędzany silnikiem motocyklowym o pojemności 125 cm³. Choć produkcja trwała krótko, Smyk zdobył popularność dzięki swojej niskiej cenie i łatwości obsługi.
3. Mikrus MR-300
Mikrus MR-300 to kolejny przykład polskiego samochodu miejskiego, produkowanego w latach 1957-1960 przez WSK Mielec. Mikrus był nieco większy od Smyka i oferował więcej miejsca dla pasażerów. Napędzany silnikiem o pojemności 300 cm³, Mikrus był jednym z najpopularniejszych polskich samochodów w tamtym czasie.
4. Syrena
Syrena to prawdopodobnie najbardziej znana zapomniana polska marka samochodów. Produkcja Syreny rozpoczęła się w 1957 roku i trwała aż do 1983 roku. Syrena była dostępna w różnych wersjach nadwoziowych, od sedanów po kombi i pickupy. Choć Syrena była krytykowana za swoje wady techniczne, to zdobyła popularność dzięki swojej niskiej cenie i dostępności.
5. Warszawa
Warszawa to kolejny kultowy polski samochód, produkowany w latach 1951-1973 przez FSO. Warszawa była początkowo kopią radzieckiej Pobiedy, ale z czasem zyskała własny charakter. Dostępna w różnych wersjach nadwoziowych, Warszawa była popularnym samochodem zarówno wśród osób prywatnych, jak i instytucji państwowych.
Podsumowanie
Zapomniane polskie marki samochodów to ważna część naszej historii motoryzacji. Choć wiele z nich zniknęło z rynku, to ich samochody nadal budzą sentyment i zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji. Warto pamiętać o tych markach i ich wkładzie w rozwój polskiej motoryzacji.